محوطه سازی چیست؟

هنر زیباسازی فضای بیرونی ساختمان مانند فضای درونی آن را محوطه سازی یا لنداسکیپ گویند. به بیان دیگر محوطه سازی معماری منظره است که طبق اصول و قواعدی مشخص، المان های مختلف را در کنار یکدیگر می چیند و فضای بیرونی را جلوه ای خاص می بخشد. در حالی که در گذشته محوطه سازی بیشتر در ویلاها مورد توجه بود، امروزه محوطه سازی در آپارتمان ها، برج ها، شهرک های مسکونی، ویلاها و حتی ساختمان های اداری به وضوح دیده میشود.

چرخش انسان ها و صنعت ساختمان به طراحی و اجرای محوطه سازی دلایل متفاوتی دارد. نیاز انسان ها به ارتباط با طبیعت و کم بودن فضاهای سبز شهری به خصوص در کلانشهرها که به مشکلی بزرگ تبدیل شده است، مردم شهرنشین را برآن داشته که در محیط زندگی خود فضای سبز ایجاد نمایند. سرسبزی و گل و گیاه احساس شادابی در انسان ها ایجاد می کند و باعث آرامش ذهن می گردد. همچنین محوطه سازی به تصفیه هوای نقطه ای کمک کرده و باعث ایجاد آب و هوای مطلوب و سالم تر برای ساکنین می شود. تعدیل دما که از طریق آبیاری فضا و جریان آب در محوطه سازی ناشی می شود فضای روح بخش و خنک را به خصوص در فصول گرم سال به ارمغان می آورد.

محوطه سازی مثل دیگر کارهای ساختمانی، فعالیتی تخصصی در صنعت ساختمان بوده و مهندسین طراحی بیرونی یا محوطه ساز و پیمانکار لنداسکیپ در شکل گیری اصولی آن نقش دارند. گروه الماس آرامیس با تیم حرفه ای و متحصص خود هرگونه خدمات محوطه سازی را به مشتریان خود ارائه می دهد.

سبک های محوطه سازی

طراحی بیرونی بنا مانند طراحی درونی آن دارای اصول، قوانین و سبک های محتلفی است. این سبک ها بر اساس فرهنگ، ویژگی های جغرافیایی، سلیقه افراد بومی و اصول زیبایی شناختی به وجود آمده و هر یک ویژگی های خود را دارد. از بین سبک های مختلف با توجه به بودجه، سلیقه و فضای موجود، سبک مورد نظر را انتخاب کرد و آن را توسط مجریان خبره به بهترین نحو اجرا نمود. سبک های پر طرفدار محوطه سازی عبارتند از : مدرن، کلاسیک، شرقی، فرانسوی، انگلیسی، رسمی و غیررسمی

r-architecture-oGmf8o53LeE-unsplash